سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، بلا را به او می پیوندد ؛ زیرا خداوند ـ عزّوجلّ ـ، می خواهد او راخالص سازد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
زمینیان آسمانی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» خواص با بصیرت 1

 

 در فتنه ها و در زمانی که راه از چاه قابل تشخیص نیست و در زمانی که دشمن با آمیختن حق و باطل با هم، نقابی از حق بر چهره می زند و مردم را به شک و تردید می اندازد در تصمیم گیری، چشم ها همه به سمت افرادی دوخته می شود که در جامعه به نوعی مرجعیت دارند بر افکار مردم؛ حرکات و سخن گفتن و نگفتن های آن هاست که بر روند تحولات جامعه اثر گذار می شود. تعبیری که برای این دسته از افراد می شود خواص است و نخبگان! موضع گیری خواص در فتنه ها به این سبب دارای اهمیت است که مستقیما بر جهت گیری گروه هایی که تحت نفوذ اوست اثر گذارند.

همین حساسیت جایگاه است که چون به تاریخ صدر اسلام نگریسته می شود بعضی از خواص محکوم می شوند و بعضی قابل احترام. بی بصیرتی خواصی چون طلحه و زبیر آنها را به سقوط کشاند و بصیرت و روشنگری های عمار و ابوذر و مقداد و سلمان و ... آنها را عزیز. نکته ظریف آنکه همانگونه که رهبر انقلاب هم فرمودند این صحابه در تاریخ نه به واسطه نمازها و عباداتشان به نیکی یاد شده اند که به خاطر موضع گیری های سیاسی به موقع و به حقشان بوده است که اینچنین مقامی یافته اند.

...............


فتنه سال 88  هم عرصه امتحان و آزمون خواص بود. فتنه ای که اصل نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته بود و بهانه اش انتخابات ریاست جمهوری بود. لذا خواصی که خود را در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می کردند مورد سئوال بوده اند که نسبت به این فتنه چه کردند؟ هشدار های مکرر رهبر انقلاب به خواص دو پهلو که به خاطر منافع حزبی، مالی، سیاسی و ... موضع گیری شفافی در قبال حوادث بعد انتخابات نمی گرفتند آزمونی سخت برای این دسته از خواص بود. به تعبیر خود ایشان شکست در این آزمون به معنای سقوط بود. هوشیاری مردم در فتنه بعد انتخابات به حمدالله باعث شد یکی از مدعیان نسبت به همین خواص، خود مردم باشند که تا هنوز هم ادامه دارد و هر زمان و مکانی این چنین خواصی را می بینند که یا سکوت کردند و یا دو پهلو سخن راندند را به میز محاکمه می کشانند.

بعد گذشت یک سال از فتنه و سربلندی جمهوری اسلامی از آزمونی دیگر به جاست در کنار بررسی پرونده های فتنه گران و خواص دو پهلو به بررسی و تجلیل از افرادی بپردازیم که باعث این دستاورد بودند. در کنار نقش تاریخی و هوشمندانه رهبر انقلاب در هدایت کشتی انقلاب در طوفان فتنه ای که  ابرقدرتهای زورگو به آن چشم امید دوخته بودند و نقش تمام کننده مردم در 9 دی و 22 بهمن، باید به واکاوی و البته تجلیل از خواصی پرداخت که در هدایت افکار عمومی جامعه به سمت جبهه حق و جلوگیری از خدعه های فتنه گران نقش اساسی بازی کردند پرداخته شود. به لطف خدا خواص هوشیار کم نبودند که به روشنگری پرداختند و هر یک به نوبه خود در صدد حمایت از نظام و انقلاب برآمدند اما در این مقال ناچار به پرداختن به مواضع و نقش چند تن از این خواص که در حوزه فعالیتی خود اثر گذار بودند هستیم

<** ادامه مطلب... **>.


1- مرجع انقلابی
حضرت آیت الله نوری همدانی، از همان روزهای اول آغاز فتنه در مقابل فتنه گران به موضع گیری پرداخت. حضرت آیت الله بعد از نماز تاریخی رهبر انقلاب ، در پیامی ضمن حمایت از موضع ایشان همگان را به تبعیت از قانون فرا خواند. در برهه ای که جریان فتنه گر درصدد بود با نامه های سرگشاده به مراجع و دیدار با آنان و تحت فشار قرار دادنشان، آنان را وادار به موضع گیری بر علیه حاکمیت بکند، آیت الله نوری همدانی با صلابت در مقابل آنان ایستادگی کرد و در ابتدا با توصیه های مشفقانه و بعد ها با افشاگری نسبت به اهداف فتنه گران به رسوا کردن آنان پرداخت. تبریک به احمدی نژاد برای انتخاب دوباره وی به ریاست جمهوری شُکی دیگر بود که آیت الله به اردوگاه فتنه گران وارد کرد و جنگ روانی آنان را خنثی کرد.

صراحت آیت الله در موضع گیری ها بر علیه آشوب های خیابانی فتنه گران برای آنها بسیار دشوار بود لذا به شکلی در پی کاستن نفوذ آیت الله در بین مردم بودند. رد درخواست ملاقات شیخ یوسف صانعی از سوی آیت الله نشان از آگاهی  ایشان از اهداف پنهان فتنه گران از آن ملاقات بود که فتنه گران را بار دیگر ناکام گذاشت. روند روشنگری های آیت الله آنچنان بر فتنه گران سخت آمده بود که دیگر نقاب ادب مرد به ز دولت اوست را کنار زدند و به هتاکی به ایشان پرداختند. رسانه های جریان فتنه با تندرو خواندن آیت الله و غیر دموکراتیک دانستن ایشان ، موضع گیری های ایشان را خارج از منطق می دانستند ، در همین حال تماس تهدید آمیز به دفتر ایشان ماهیت اصلی جریان فتنه را نمایان کرد.

صبر و مدارای آیت الله و نصیحت های مشفقانه ایشان به فتنه گران تا محرم ادامه داشت تا در ماجرای تشیع جنازه آیت الله منتظری ، فتنه گران به هتک حرمتی دیگر دست زدند که دیگر مردم را تاب تحمل نیامد و بر گرداگرد منزل ایت الله برای کسب تکلیف حلقه زدند. آیت الله خطاب به فتنه گران گفت:« به شما نصیحت می کنم، شما که مایه دلخوشی استکبار و دست نشاندگان شده اید و خود را خوراک تبلیغات مسموم رسانه های اجانب قرار داده اید وهمواره دم از اوباما و سارکوزی ومرکل ها می زنید، بدانید اینها دردی را برای شما دوا نمی کنند پس بهتر است که تا دیر نشده در مسیر صراط مستقیم قرار گیرید که مسیر اسلام، مردم و رهبر معظم انقلاب است» .آیت الله فتنه قم را آخرین فرصت برای آنها دانستند و گفتند دیگر صبر و تحمل جایز نیست:  «فتنه گران بدانند که مردم هوشیار وولایتمدار دیگر اجازه چنین حرکاتی را به آنان نخواهند داد.»
آیت الله هدف اصلی فتنه گران را ضربه به ولایت فقیه می دانستند و در یک سخنرانی فرمودند: «هدف دشمن از جنگ نرم تضعیف جایگاه ولایت فقیه است و ما باید در این شرایط بصیرت و هوشیاری خود را بالا برده و از این انقلاب و ولایت فقیه دفاع کنیم. »

بعد از حرمت شکنی عاشورا  و بیانیه حمایتی موسوی از آشوبگران، آیت الله بار دیگر به روشنگری پرداختند:« کشور آمریکا برای حمایت از آشوبگران میلیون ها دلار اختصاص داده است و افرادی که در مقابل مقدسات و ارزش های اسلامی و انقلاب هتاکی کردند را انسان های شجاع نامیده است. متاسفانه برخی از افراد داخلی نیز هتاکان و آشوبگران را انسان های خداجو نامیدند و این موضوع برای ما خیلی گران و سنگین است.»
آیت الله نوری همدانی، با سابقه ای درخشان از مجاهدت در دفاع از حریم انقلاب ولایت را به حق می توان یکی از نمادهای خواص جبهه حق دانست . نقش محوری ایشان در قیام 19 دی در سال 1356 و نقش پررنگ ایشان در رسوا سازی جریان باطل در فتنه 88  گواهی بر این مدعاست.


2- فقیه مجاهد، آیت الله یزدی
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و عضو شورای نگهبان که در کارنامه خود ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشته است  از روزهای قبل انتخابات به روشنگری پرداخت. شاید شروع سخنان روشنگرایانه آیت الله را باید موضع گیری ایشان در قبال نامه سرگشاده هاشمی به رهبر انقلاب دانست.:« آیت الله  در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس که درباره صحت و سقم این جمله هاشمی رفسنجانی که خطاب به رهبری نوشته بود: « رئیس قوه قضاییه وقت جناب آقای یزدی در پایان کار ریاست جمهوری اینجانب، رسما اعلام پاکی و منزه بودن خانواده رئیس جمهور و حتی کم شدن دارایی ها در دوران مسئولیت را نمودند» افزود: این سئوال در جاهای دیگر هم از من سوال شده که این جمله که آقای هاشمی در نامه سرگشاده خطاب به مقام معظم رهبری نوشته‌اند که فلانی یعنی من به عنوان رئیس قوه قضائیه گفته است که مثلا درباره اموال ایشان بحثی نبوده است مربوط به 10 سال قبل است. از ده سال به این طرف، من دیگر در دستگاه قضایی نبودم. این انتساب برای 10 سال پیش است. در زندگی هم می دانیم و تاریخ نشان می‌دهد خیلی حوادث مختلف پیش می‌آید. بنابراین باید مشخص شود که این جمله مال الان نیست و نباید الان مورد استناد قرار گیرد.»
در حوادث فتنه گون بعد انتخابات هم آیت الله  خواص دو پهلو را مورد خطاب و شماتت قرار داد:« قرار دادن رهبری در همه شرایط است و نمی شود هرکجا نظر سیاسی ما با رهبری موافق بود تابع ایشان باشیم اما در غیر این صورت سکوت کنیم و یا با نظر رهبری مخالفت نمائیم.»
آیت الله یزدی در جایی دیگر هدف اصلی فتنه را این طور تعبیر کرده است:« امروز ولایت فقیه و شخص رهبری مورد هجمه دشمنان است و آنها در این راه از هر سعی و تلاشی از جمله ایجاد شبهه، تضعیف مقام ولایت و هر کاری که در توانشان باشد دریغ نخواهند کرد.»
آیت الله یزدی که عضو مجلس خبرگان رهبری هم می باشد نسبت به حضور برخی از افراد منتسب به چهره های شاخص نظام در اغتشاشات بعد از انتخابات اعتراض کرد و گفت: «در روز عاشورا تو دختر آخوند هستی توی خیابان و اغتشاشات چه کار می کنی، اگر اطلاعات همراهت بیاید در جلسه خصوصی چه کار می کنی، آن حرف ها چه بود که زده ای، شما روحانی هستید عالم بودید و هستید و از جمله خاندان عالم بودید نباید در جاهایی که شایسته نیست حضور پیدا کنید.»
یکی از جنجالی ترین صحبت های آیت الله در قبال مواضع هاشمی رفسنجانی در مشهد و عملکرد فرزندان وی بوده است:« ایشان در آخرین سخنان خود که در مشهد ایراد شده بود گفته اند حکومت سپاه و بسیج دارد ولی این طرفی ها هم اساتید، نخبگان و دانشجویان را دارند، سئوال من اینجاست آقای هاشمی واقعا این چه حرفی است که شما دارید می زنید؟ شما دارید تقابل ایجاد می کنید بین سپاه و مردم و ... شما دارید مساله خشونت و حکومت نظامی را ترویج می کنید در حالیکه در سپاه هم دانشگاه وجود دارد، در بسیج هم مقامات عالیه دانشگاهی هستند. این چه تعبیر و حرفی است که شما دارید، آقای هاشمی شما بعد از مدتی سکوت را شکستید چکار کرده و چه گفتید؟»
آیت الله با اشاره به پرونده فائزه هاشمی گفته است:« در خصوص پرونده دختر ایشان آقای هاشمی به من گفت: این پرونده را ببندید، بنده گفتم ما هر چه از دختر شما دعوت کردیم تا بیایید بررسی کنیم نیامد. »
موضع دیگر آیت الله در قبال سفر مهدی هاشمی به لندن بود که گفته است:« آقای هاشمی در خصوص فرزندش مهدی که به خارج سفر کرده نیز گفته است مهدی ما هیچ مشکلی نداشته و برای کارهای شخصی به خارج رفته، وقتی صحبت پرونده می شود ایشان می گوید فرزندم مشکلی ندارد اما زمانی که از رییس قوه قضاییه موضوع را می شنویم جور دیگر می شنویم. ما در این کشور افرادی داشتیم مثل آقایان آیت الله گیلانی و خزعلی که یکی حکم اعدام فرزند خود را صادر کرد و دیگری هم از فرزندش تبری جست. »


3- روحانی مبارز، مهدوی کنی
حضرت آیت الله مهدوی کنی، از روحانیون مبارز انقلابی است که همیشه مورد احترام گروه ها و شخصیت های مختلف بوده است. دبیری جامعه روحانیت مبارز تهران و نمایندگی مجلس خبرگان و ریاست دانشگاه امام صادق(ع) از دیگر مسئولیت های ایشان است.  رییس دانشگاه امام صادق (ع) از قبل انتخابات نسبت به نوع صحبت های انتخاباتی موسوی هشدار می دادند :« نگویید شهدا خوب بودند و رفتند، کسانی هم مانده اند ازشهدا الهام گرفته اند و به واسطه خون آنهاست، که باقی مانده اند. شما طوری صحبت می کنید که گویا از اسلام چیزی باقی نمانده است. من بعضی وقتها به دوستان می گویم ای کاش مرده بودیم و این حرفها را نمی شنیدیم. خداوند متعال می فرماید خوب و بد گم نمی شود. شما که تابع قرآنید اگر حسن نیت دارید، باید خوب و بد را بیاورید. ممکن است کسی اشتباه کرده باشد ولی این فرق می کند با اینکه ما بگوییم طرف مقابل برای ریاست کردن می خواسته همه چیز را خراب کند.»
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران  بعد از انتخابات هم سکوت نکردند و نسبت به فتنه های به وجود آمده به روشنگری پرداختند:« جریان های پس از انتخابات اخیر فتنه است و این فتنه، فتنه براندازی می‌باشد، اگر امام را قبول دارید،ایشان فرمودند اگر دیدید آمریکا از شما تعریف می کند بدانید عیبی در کارتان هست. اینها می گویند ما طرفدار امام هستیم. ما می گوییم امام شعارهایی داشته، امام که یک شی بی جان نبوده و یا بعضی‌ها همین الان می‌گویند ما طرفدار رهبری هستیم، ما می‌گوییم رهبرکه صرفا یک اسم و عنوان نیست، رهبر ما که رهبر چین نیست، رهبر ما یعنی مجتهد، عادل، نائب امام زمان او را به عنوان نائب امام زمان قبول دارید؟
رهبر قانون اساسی ما رهبر قانون اساسی چین نیست، رهبر کره شمالی و آمریکا نیست (در این کشورها رئیس‌جمهور، رهبر است)؛ ما برای رهبرمان تقدس قائلیم، آیا این چنین امامی را قبول دارید؟ یا امام شما کس دیگری است؟.امام(ره) فرمودند که اگر دیدید آمریکا برایتان کف می‌زند، بدانید راهتان اشتباه است. من برایتان حدیث میخوانم. شیطان نزد موسی(ع) می‌رود و می گوید: ای موسی، قل لا اله الا الله؟موسی بگو لا اله الا الله، حضرت موسی(ع)پاسخ دادند اکنون که تو میگویی ، نه لا اله الا الله؛ لا اله الا اللهی که شیطان بگوید، معلوم است که فتنه ای در آن نهفته است .چرا تاکنون نمی‌گفت لا اله الا الله»
در حالی که بعضی خواص دو پهلو بخاطر منافع مالی و حزبی خود از موضع گیریهای شفاف طفره می رفتند موضع گیری آیت الله در قبال حرمت شکنی عاشورا صریح و بی پرده بود:« آنهایی که با حرمت شکنی در روز عاشورا به ساحت امام حسین (ع) و عزادارانش توهین نمودند قطعا مسلمان و شیعه نبودند و گناه بانیان این فجایع با فتنه ای که آغاز نمودند، تطهیر نخواهد شد.»
گفته شده است که یکی از سران فتنه به طریقهای مختلف در پی ملاقات با آیت الله مهدوی بوده است تا بتواند به اقدامات خود مشروعیت بدهد ولی آیت الله با تیزبینی برای قبول ملاقات شرط گذاشته است که وی از فتنه جویان و عوامل اهانت های اخیر اعلام برائت کند.


4- روحانی همیشه انقلابی ،حائری شیرازی
آیت الله محی الدین حائری شیرازی از جمله افرادی است که در حوادث پس از انتخابات با اتخاذ مواضع صریح و شفاف سعی کرد در به آرامش رسیدن فضای عمومی کشور فردی گوش به فرمان رهبری باشد. آیت الله که زمانی مسئولیت امام جمعه شهر شیراز را بر عهده داشت چندی است که برای تدریس و پژوهش در قم ساکن است. . آیت الله در مورد نقش خواص و ضرورت موضع گیری آنها در یادداشی می نویسد:«اگر کارت زرد نشان داده شود و یا با ارائه کارت سرخ مجرم حذف نشود، خطاکار گرفتار توهم می‌شود که گفته من حق بود».
حضور آیت الله در مجلس خبرگان هم فرصتی دیگر برای روشنگری و مقابله با فتنه گری فتنه گران بوده است. زمانی که رسانه ها از بررسی طرح «برون رفت از وضعیت فعلی کشور» از سوی هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان سخن می گفتند آیت الله این طرح را نظر خود آقای هاشمی رفسنجانی عنوان کرد و مخالفت خود را با آن اعلام کرد.
آیت الله زمانی که عده ای خواص بی بصیرت بعد از آنکه سران فتنه ساختار های قانونی را شکستند و زیر پا گذاشتند به دنبال  مذاکره با سران فتنه بودند می گوید:« مذاکره در این خصوص معنا ندارد، مانند اینکه ما در قضیه جزایر خلیج فارس مذاکره را بی معنا می‌دانیم.»


5- سردار جنگ های سخت و نرم، محمد علی جعفری
سردار سرلشکر محمد علی جعفری ،فرمانده کل سپاه و عضو شورای عالی امنیت ملی تا زمانی که بحث انتخابات و رقابت سیاسی بود لب به سخن نگشوده بود ولی از آن دم که فتنه گران در صدد انحراف در انقلاب اسلامی و کودتای مخملی افتادند بنا بر وظیفه اش که پاسداری از انقلاب بود وارد صحنه شد. صراحت سردار در بیان مواضع نقلابیش و حضور فعال نیروهای مردمی بسیج در مقابل فتنه گران و عملیات های پیچیده سپاه سایبری در برخورد با فتنه گران در جنگ نرم اینترتی آنقدر بر دشمنان گران آمده بود که حمله به سپاه و بسیج با سلاح دروغ و هتاکی و شانتاژ خبری به یکی از محورهای اصلی فتنه گران در رسانه های داخلی و خارجی اشان تبدیل شده بود. سردار از مظلومیت انقلاب به این گونه سخن می گوید:« مظلومیت انقلاب در این قضیه آن قدر عمیق است که دشمن هنوز هم نمی‌خواهد از شهدای مردمی و بسیجی این فتنه اخیر سخن گوید»  صحبت های صریح و بی پرده جعفری برای خیلی ها شک آور بود. سردار با اسم آوردن از خاتمی، موسوی خوینی ها و مهدی هاشمی به عنوان دست های پشت پرده اغتششات ، گوشه ای از اعترافات بازداشت شدگان را افشا کرد. سردار هدف فتنه گران را براندازی عنوان کرد با این تعبیر که :« وقتی حرف از براندازی به میان می‌آید، به آن معنایی که امریکایی‌ها در گذشته می‌گفتند و امروز جرأت بیان آن را ندارند، نیست. بلکه منظور همان است که به اصطلاح «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» خوانده می‌شود. یعنی تغییر جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب و عدول از اصول و آرمان‌های انقلاب که هدف امریکایی‌ها نیز اکنون همین است.»
سردار به نقد رفتار خواص هم پرداخته و گفته است:« سرلشکر جعفری یادآور شد: نخبگان و خواص انقلاب متأسفانه ریزش داشتند، اما نباید نظام را با عملکرد من یا شما سنجید،‌ بلکه باید با معیارها و شاخص‌های صحیح راه امام و شهدا را ادامه داد. متأسفانه برخی از نخبگان به این نکته مهم که ولی‌فقیه فصل‌الخطاب موضوعات است، توجه کافی نکردند و به راحتی نقدهای نادرستی به آن وارد می‌کنند و اگر آنها اینگونه رفتار کنند، نباید ادعای پیروی از راه امام و طرفداری از نظام را داشته باشند»


6- منبری برای روشنگری
علیرضا پناهیان از آن دسته از روحانیونی است که با مردم مخصوصا جوانان رابطه ای عمیق برقرار کرده است، جوان بودن و جوان پسند صحبت کردن و به روز صحبت کردن از خصوصیات پناهیان است. پناهیان از آن دسته از روحانیونی بود که در فتنه بعد از انتخابات با صحبت در مورد مبانی فتنه ، شرایط ایجاد فتنه، نقش خواص و مردم در فتنه ها، نقشی پررنگ در  بصیرت دهی به مردم داشت.
پناهیان نسبت به نامه های بعضی از خواص به رهبر انقلاب به روشنگری پرداخت: «از نامه‌‌های علنی به مقام معظم رهبری بوی تحمیل استشمام می‌شود، در حالی که هیچکس مثل مقام معظم رهبری شنونده حرف حق دیگران نیست؛ این نامه‌ها می‌تواند خصوصی باشد.»
پرداختن به مبانی نظری فتنه و آیات و روایات و تطبیق بر فضای فتنه کاری بود که پناهیان با ظرافت به آن مبادرت می کرد تا پشت پرده فتنه گران را برای مردم عیان کند، وی در سخنرانی که معروف به فتنه شدیدتر از دجال شد ، در آن ایام می گوید:« بوی تمایل به دشمن می آید تازه الان که مساله حل شده، الان که فلانی توی بغل صهیونیست ها می رقصد، آنها امیدشان یک چنین وضعیتی شده و یک جور فتنه شدید تر از دجال بعید هم هست این فتنه به سهولت خاموش بشود.»
باید اذعان کرد پناهیان دیگر امروز از یک سخنران مذهبی فراتر رفته است و به عنوان یک جریان ساز در بین اقشار مذهبی نقش ایفا می کند.


7- لاریجانی ای متفاوت
در میان خانواده لاریجانی ها، محمد جواد لاریجانی  که رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است صریح ترین موضع گیری ها را نسبت به فتنه های بعد انتخابات داشت.
لاریجانی در تحلیل عملکرد موسوی بیان می کند: « کسانی که ساعت 11 شب 22 خرداد خود را رئیس‌جمهور مملکت نامیدند یکی از مصادیق این انحراف هستند؛ این افراد در واقع کودتا کردند چون کودتا به معنی این است که افرادی در قالب نظام حرکت می‌کنند اما ناگهان با چرخشی در مقابل آن می‌ایستند و در انتخابات شاهد بودیم که این افراد در داخل نظام در انتخابات شرکت کردند اما از ساعت 11 شب ناگهان برگشتند. بنابر این موسوی کودتا را انجام داد اما ناکام ماند. »
لاریجانی با انجام دادن مصاحبه ها و سخنرانی در برنامه تلویزیونی و دانشگاه ها به برملا کردن تناقضات درونی جریان فتنه می پرداخت: «کسانی که مدعی بودند ولایت فقیه و راه امام را قبول دارند، راه امام که شال سبز نیست، راه امام یعنی اسلام شیخ انصاری و صاحب جواهر، راه امام یعنی ولایت فقیه، چطور مدعی پیروی از راه امام هستند و بر مکتب امام شمشیر می‌کشند؟ ملت ما اینها را فراموش نخواهد کرد.چرا باید دوستان ما اینقدر به خطا بروند و حتی چارچوب یک رفتار دموکراتیک را هم نپذیرند؟ مناظره‌ها نشان داد مردم ما ظرفیت دارند، اما سیاسیون ما ظرفیت باز بودن فضا را ندارند»
لاریجانی در یادداشت خود که در هفته نامه پنجره منتشر کرد، به مشی رئیس مجمع تشخیص مصلحت پس از انتخابات سال 84 اشاره کرده و به اثرات آن در فتنه سال 88 می پردازد :« با تاسف باید اضافه کنم مشی سیاسی خطاآلود و مملو از عصبانیت جناب آقای هاشمی رفسنجانی  که ایشان پس از شکست در انتخابات نهم از خود نشان دادند، در کشاندن جریان اصلاح طلبی به ورطه نفاق و خروج علیه نظام موثر بود و بدین ترتیب فتنه پس از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری شکل گرفت.»


8- وزیر روزنامه نگار، صفارهرندی
محمد حسین صفارهرندی وزیر ارشاد در دولت نهم، با اتمام مسئولیت وزارتش به صف خواصی پیوست که به روشنگری در مورد جریان فتنه گر پرداخت. سخنرانی های صفارهرندی در دانشگاه ها یکی از سخنرانی های جنجالی این سالهای دانشگاه ها بوده است. زمانی که صفار هرندی در دانشگاه تهران به نقد عملکرد موسوی می پرداخت، عده ای با نشانه های سبز در دستهایشان،  به سمت او لنگه کفش پرتاب کردند که صفار در جواب آنها در حالی که لنگه کفش را بالا گرفته بود گفت:« لطف کنید و علامت مدنیت را به سوی ما پرت نکنید.»
صفار نسبت به مسیر حرکت موسوی و کروبی هشدار داده و گفته است:« در حوادث پس از انتخابات آمریکایی‌ها به کمک خط ‌امامی‌ها آن حوادث را آفریدند و اهداف و برنامه‌های موسوی و کروبی با آمریکایی‌ها در یک نکته تلاقی پیدا کرد. »
صفار هرندی از آن دسته از خواصی بود که بی پروا به دفاع از نظام برخاست و برای همین جریان فتنه گر روی به توهین های علنی نسبت به او آورده بود. در سخنرانی دانشگاه خواجه نصیر جماعت آشوبگر شعار «ننگ ما وزیر فرهنگ ما» سر می دادند که صفار در جواب آنها گفت:« حق با شماست، وزیر ارشاد شما اکنون در خارج از کشور است و تعداد همسرانی که اختیار کرده مایه شرم وی شده و این وزیر ارشاد دولت اصلاحات از ترس همسران و اقوامشان، خود به خارج از کشور پناه برده است»
صفار به رفتارهای فریبکارانه سران فتنه اشاره کرده و گفته است: « ما دروغگویان واقعی را شناخته ایم، دروغگویان واقعی کسانی بودند که اسم ترانه موسوی را سر دادند و سر قبر خالی نشستند و فاتحه خواندند. دروغگویان واقعی کسانی بودند که در مجلس ختم شرکت می کردند اما بدن میت‌شان در خانه وجود داشت.»
وزیر سابق ارشاد که سابقه روزنامه نگاری را کارنامه سوابق خود دارد از حافظه تاریخی خوبی هم برخورداست که برای رسوا سازی فتنه گران به سابقه تاریخی آنها هم اشاره می کرد:« بعد از رحلت امام(ره) و آغاز رهبری مقام معظم رهبری عده‌ای که خود بخشی از همان نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی دهه 60 که ادعای تصاحب گفتمان امام(ره) را هم داشتند، راه خود را جدا کردند. نمونه آن را می‌توان مجمع روحانیون مبارز، دفتر تحکیم وحدت و سازمان مجاهدین دانست. آنها به بیت آیت‌الله منتظری(ره) رخنه کرده و امید بسته بودند، ولی بعد از انتخاب مقام معظم رهبری، به دلیل این که دیدند کسی انتخاب شده که نمی‌توانند در او طمع کنند، ناکام شدند.»
روحیه ژورنالیستی صفار باعث شده بود که یکی از سخنران های ثابت محافل دانشگاهی باشد و با صلابت  در مقابل جریان هوچی گر در دانشگاه ها به روشنگری بپردازد.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عامری نسب ( یکشنبه 89/12/29 :: ساعت 6:49 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

جرعه نوش زمزم ولا.....
علی بی فاطمه .........
تشنه لبان رمضان..........
یلدایی غریب
برای شهدای مظلوم مدافع حرم .......
برای تو که گلویت بوسه گاه پیامبر بود............
قیامت بود عاشورا.............
نعمت فهم حسین (ع) ..................
بدون شرح.... اما یک دنیا حرف..............
زمزمه ی دوست دوست ...........
تو واجب ترک شده ای .....
لغات و کنایات گویش قمی
وقف ، چرا و چگونه ؟ .........
برای شهید محمد حسین سراجی
ارباب آب ..........
[همه عناوین(421)][عناوین آرشیوشده]