سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر شیطانها برگرد دلهای فرزندان آدم نمی چرخیدند، آنها به ملکوت نظر می کردند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
زمینیان آسمانی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» جایگاه دین در هویت انسان ( بخش اول )

انسان، حقیقتی است که از یک سو با طبیعت و زمین و زمان، سرو کار دارد و از سوی دیگر ملکوت هستی در او جلوه کرده است.
تلفیق طبیعت و فرا طبیعت در وجود آدمی او را با مجموعه‏ ای از امور انسانی روبرو ساخته که برخی مُلکی است و برخی ملکوتی. اما این که کدام یک از این امور در هویت اصیل انسانی دخالت دارد و کدام ندارد، گاه اشتباهاتی برای انسان پیش می آورد که او را یکسره از آسمان ملکوت جدا می‏سازد و به موجودی کاملاً زمینی و مُلکی تبدیل می‏ نماید............

از این رو قرآن کریم با تبیین امور واقعی اِنسان و جدا سازی آنها از امور ظاهری، هویت حقیقی آدمی را به تصویر می‏ کشد و راه حرکت انسان به سوی این هویت حقیقی را هموار می‏ سازد.
اموری که بیرون از حقیقت انسان است، همچون ویژگی‏های اقلیمی، نژادی، زبانی و...، به خودی خود نه بر ارج و اعتبار انسان می‏ افزاید ونه از فضیلت های او می ‏کاهد؛ زیرا این ویژگی‏ها اگرچه با انسان هست و در تعامل اجتماعی و نیزتعارف بین‏ المللی او نقش دارد که:

"وجعلناکم شعوباً وقبائل لتعارفوا"1،

اما هیچ یک از آنها پایدار نبوده و تا ابد، آدمی را همراهی نمی‏ کند و همین نکته، دلیل بر عدم اصالت و نقش نداشتن آنها در هویّتِ پایدار انسان است.

چه بسا این ویژگی‏ها در طول عمر آدمی، بارها تغییر کند و انسان با هجرت از سرزمینی به سرزمین دیگر نه تنها زادگاه خود را رها نماید که زبان و نژاد خویش را نیز به فراموشی سپارد و در هر صورت با مرگ او همه  این امور، ویژگی خود را از دست می‏دهد و با ورود به برزخ، نه شرقی یا غربی بودن آدمی در هویّت او تأثیر دارد و نه در فلان سده یا هزاره زیستن او؛ زیرا با این سفر، هم از قلمرو زمین بیرون می‏رود و هم از حیطه زمان.
بنابراین، چیزی در هویّت حقیقی انسان، نقش آفرین است که همواره با او باشد و مرگ و برزخ و نیز بهشت و دوزخ، آن را از انسان جدا نسازد.
قرآن کریم در این باره از سه عنصر اساسی به نام اعتقاد و اخلاق و اعمال، یاد می‏کند و آنها را از ارکان سازنده  هویت انسان می‏شمارد.

1ـ سوره حجرات، آیه131

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عامری نسب ( پنج شنبه 92/10/26 :: ساعت 11:0 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

جرعه نوش زمزم ولا.....
علی بی فاطمه .........
تشنه لبان رمضان..........
یلدایی غریب
برای شهدای مظلوم مدافع حرم .......
برای تو که گلویت بوسه گاه پیامبر بود............
قیامت بود عاشورا.............
نعمت فهم حسین (ع) ..................
بدون شرح.... اما یک دنیا حرف..............
زمزمه ی دوست دوست ...........
تو واجب ترک شده ای .....
لغات و کنایات گویش قمی
وقف ، چرا و چگونه ؟ .........
برای شهید محمد حسین سراجی
ارباب آب ..........
[همه عناوین(421)][عناوین آرشیوشده]