سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن را که نزدیک واگذارد ، یارى دور را به دست آرد . [نهج البلاغه]
زمینیان آسمانی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کرامت انسان از منظر الهی (بخش دوم ).........

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت توفیقاته) می فرمایند :

"برابر آیه (و ما أصابک من سیّئة فمن نفسک)[1]، همه سیّئه‏ها از نفسِ خود انسان است و اگر چه اصل هستی آنها از نزد خداست؛ چون: (کلّ من عند اللّه)[2]، اما صبغه نقص و عیب و شر و رنگ سیّی‏ء بودن آنها از نفس خود انسان است.
اگر این سیّئات اخلاقی و رذایل نفسانی، متمثّل شود، در صورت حیوان های درنده یا گزنده، ظهور می‏کند



و از آن جا که هیچ تمثّل و ظهوری، تصادفی و اتفاقی نیست، تمثّل پلیدی‏های اخلاقی به صورت درندگی و گزندگی نیز با تمثیل الهی و اظهار ربوبی و به دست خدای سبحان که مصوّر اشیاست، تحقق می‏یابد. پس آن حیوان های تمثل یافته نیز موجودهای تکوینی و حقیقی بوده و براساس آیات پنج گانه قرآن، دارای ویژگی‏های «اسلام»، «تسبیح»، «تحمید»، «سجود» و «اطاعت وانقیاد» هستند. از این رو نه بی‏دستور خدا، تأثیر می‏گذارند و نه از فرمان او تخلّف می‏کنند. یعنی این درنده ها و گزنده ها تمثل یافته رذایل نفسانی شخصی معیّن اند و به اذن خداوند، تنها به همان شخص، آسیب می‏رسانند. تفصیل این بحث به تفسیر موضوعی معاد، برمی‏گردد.
اما بخش اصیل انسان یعنی روح او ویژگی‏هایی دارد که اساس آنها کرامت است. خداوند به این ویژگی چنین تصریح فرموده است که ما بنی‏آدم را مکرّم کردیم: (و لقد کرّمنا بنی آدم)[3]. آیا مرجع این کرامت، بدن انسان است یا روح او و یا حقیقتی دیگر؟
بازگشت کرامت انسان به بخش طبیعی او، توجیه علمی و معقول ندارد؛ زیرا در میان حیوان ها، زیباتر و ظریف تر از انسان هم فراوان است. همچون طاووس که چشم ها را خیره کرده و بیننده ها را به شگفتی وا می‏دارد. با این وجود، حیوانی است حرام گوشت که یک رشته از پر زیبای او اگر در لباس نمازگزاری باشد، بطلان نمازش را در پی دارد. اما انسانی سیاه پوست و به ظاهر نازیبا مانند بلال حبشی چنان والاست که بهشت با آن همه زیبایی، همواره مشتاق اوست."



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عامری نسب ( پنج شنبه 92/10/26 :: ساعت 10:6 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

جرعه نوش زمزم ولا.....
علی بی فاطمه .........
تشنه لبان رمضان..........
یلدایی غریب
برای شهدای مظلوم مدافع حرم .......
برای تو که گلویت بوسه گاه پیامبر بود............
قیامت بود عاشورا.............
نعمت فهم حسین (ع) ..................
بدون شرح.... اما یک دنیا حرف..............
زمزمه ی دوست دوست ...........
تو واجب ترک شده ای .....
لغات و کنایات گویش قمی
وقف ، چرا و چگونه ؟ .........
برای شهید محمد حسین سراجی
ارباب آب ..........
[همه عناوین(421)][عناوین آرشیوشده]