قرآن کتاب مقدّس دین اسلام است و احترام آن میان پیروان خود از احترام انجیل در نزد مسیحیان هم بیشتر است.جمال و رونق آن در زبان عربی فصیح،بیشتر تجلّی دارد.اگر نزد اروپائیان جلوهای نداشته باشد به واسطه اینست که ترجمه آن، از زیبائی و رونق آن کاسته است.
این کتاب اساس تشریع برای هر زمان و مکان و سرچشمه احکام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانهای را برای پیروان خود روشن میسازد،بر هر فردی از افراد پیروان اسلام لازم است که در ایات و معانی حکیمانه آن تدبّر و تفکّر کنند و بوسیله آن از تاریکیهای زندگی بیرون ایند، و سخنی که از زبان خارج میشود اثر آن از گوشها تجاوز نمیکند و اگر از دلها تراوش نماید به دلها نفوذ خواهد کرد،کلمات قرآن کلمههایی آتشین و افشانده بود که شعاع معانی بلند آن به سرعت به قلب محمد(ص) میتابد،و آنچه از کلمات حکیمانه قرآن از زبان محمد(ص) شنیده شد کمتر از آنست که در نفس بزرگ او وجود داشت.اگر با عقل بنگریم این معنا موهبت و فضل خداوند است که از طرف خداوند حکیم به محمد(ص) اعطا گردیده است.
پیامبر و دانشمندان شرق و غرب، ص 83
قرآن تا آن حدّ معجزه جاوید شناخته شده است که محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود، و آشکارا فصیحترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت کرد، تا یک سوره مانند قرآن بیاورند(که نتوانستند بیاورند)، صدای این کتاب برای بیشتر از هزار و دویست سال در گوش و قلب میلیونها نفراز افراد بشر طنین انداز بوده است؛
قرآن ایمان به خدای واحد و تسلیم به اراده او و اطاعت کامل از احکام او و خیر خواهی و بشر دوستی و مسالمت و خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی و حلم و بردباری و همچنین مخصوصاً یادآوری ثواب و پاداش شهادت در راه دین را تبلیغ میکند، در صورتی که درباره وظایف مخصوص علاوه از تعهّد در تبلیغ اسلام، اولین وظایفی که درقرآن تصریح شده است، عبارت است از ادای پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارک رمضان، و زکات یعنی انفاق به مستحقان، از میان این سه وظیفه مهم، محمد ادای نماز را آن قدر تأکید کرده و مهم شمرده است که آن را مستعان دین نامیده است و کلید بهشت، قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد،بلکه.......
دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست.کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانون گذاری حل و تصفیه میشود.
کتاب نقش اسلام در بیداری غرب،ص 73
مکتب اخلاق قرآن عالیترین روش فضائل اخلاقی است.قرآن مردم را به صدقه و احسان و عفّت و بزرگواری و اعتدال و میانه روی تشویق نموده و آنها را به اهمیت وفای به عهد و پیمان خوانده و بدوستی با همسایگان و پیوست با خویشاوندان و دادن حقوق مستحقان و مراعات حال بیوه زنان و درماندگان و اهتمام در امر یتیمان و بیپدران دستور دادهاست.
اینهاست آن آداب و تربیت عالیهای که قرآن مردم را به سوی آن دعوت کرده که این تربیت و آداب به مراتب بالاتر از انجیل و آداب آن است.
اعترافات دانشمندان جهان، ص 56
از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ،قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده است؛بلکه قانون اساسی شامل رویه قضایی و نظامات مدنی و جزائر حاوی قوانین است که تمام عملیات و امور مالی بشر را اداره میکند و همه این امور به موجب احکام ثابت و لا یتغیری انجام میشود که ناشی از اراده خداست و به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمانان است،دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی و اجتماعی و مدنی و تجاری و نظامی،قضایی، جنایی و جزایی.
عذر و تقصیر به پیشگاه محمّد و قرآن،ص 74